Utdanningsskalaen, -her begynner vi

 

Når vi snakker om å følge utdanningsskalaen- hva tenker jeg på da? I forhold til unghest, og egentlig for alle hester, begynner jeg HER:

TAKT, LØSGJORTHET og STØTTE(kontakt). Disse tre er de første punktene i utdanningsskalaen for hester og regnes som tilvenningsfasen.

LØSGJORTHET, STØTTE, SVUNG og RETTHET er den neste fasen, her jobber vi med å utvikle hestens evne til skyve fra. Den skal bli sterkere og jobbe mer og mer innunder seg.

SCHWUNG, RETTHET og SAMLING er den siste fasen av utdanningsskalaen- her skal vi utvikle evnen til å bære mer vekt på bakbeina og avlaste forbeina. Vi vil ri med det vi kaller “oppoverbakke-tendens” 😉 Samling betyr at steglengden blir kortere men IKKE saktere- vi vil fortsatt ha en energisk hest.

ETTERGIFT. En ting som vi har som mål gjennom hele utdanningsskalaen er det vi kaller ettergift. Det betyr at hesten skal bli mer følsom og bedre å ri til lenger vi kommer. Blir ettergiften dårligere, er det noe som ikke er riktig og vi må kanskje gå et steg tilbake i utdanningen vår for å fikse det, først.

Jeg skal gå litt mer i detalj, på de forskjellige trinnene i utdanningsskalaen:

TAKTEN er helt avgjørende for at hesten skal gå riktig. Er du for rask, og hesten løper, vil den holde seg fast i ryggen og ikke ha tid til å svinge over ryggen.

Er vi for langsomme, er det vanskelig å få bakbeina til å jobbe nok innunder hesten og du har ikke noe “sug” frem i hånden, og ryggen kommer heller ikke i gang med å svinge- der er for lite bevegelse!

Alle hester har sin egen individuelle takt, og den gjelder det å finne. Takten er der hvor hesten er i balanse, går villig frem, svinger i ryggen men uten å haste/rase. Det er den takten som føles naturlig om vi samler hesten eller øker, her er det kun steglengden som skal forandre seg, men takten forblir lik.

ALT PÅ EN GANG

Det er ikke sånn at vi jobber først med en ting til vi er ferdig med det, og så kommer neste punkt. Det er flytende overganger, der bare den ene uten de andre ikke er mulig å oppnå fullt ut. Men likevel begynner vi med takten, så ser vi om vi får hesten til å jobbe på en avslappet måte, dvs. uten stress og så jobber vi med å få en lett støtte i hånden.

Men for deg som har ridd en stund, vet du at så snart hesten går i lett og fjærende kontakt til bittet, så løsner den i ryggen og musklene jobber riktig, takten blir bedre og hesten slapper av i hele seg- så vi ser alle punktene henger sammen og vi må ta hensyn til alle –samtidig- for at det skal bli et bra resultat.

 

MÅL MED DRESSUR. Selv om ikke «alle» dømmer og utdanner helt likt, -er de fleste enige, i teorien, om at det først og fremst er «den reine gang», eller hestens naturlige bevegelser som  er viktige og så i andre rekke de enkelte øvelsene du rir i dressur.

 

DEN «RENE» GANG -Hva tenker du på, når du hører det?

En hest som ikke går halt? Nyvasket hest? ;-)Det første er selvfølgelig en forutsetning for rein gang- men langt fra alt jeg tenker på…

Jeg tenker mer på en hest som jobber korrekt med HELE kroppen,: bein, muskler, sener, svingende rygg, bærer halsen selv, avslappet nakke, lett båret hale, en bevegelig munn og sammen med alt dette går korrekte bevegelser i klar takt.

Til mer utdannet hesten er, til lettere vil han slippe igjennom impulsene fra bakbeina over ryggen og inn i hånden til rytteren -og tilbake igjen. Dette fører til muskler som jobber og slapper av og svinger over hesteryggen og lar rytteren sitte bedre og roligere, noe som igjen fører til at du kan virke inn på hesten din roligere, mindre og mer følsomt. DET er målet med å utdanne en hest, ikke å ri en perfekt travèr eller sjenkelvikning.

At en godt utdannet hest også blir sterkere,sunnere, mer holdbar og fører til mer harmonie mellom hest og rytter, er grunnen til at jeg mener ALLE hester burde få en systematisk grunnutdannelse, ikke bare dressurhester men også spranghester og turhester.

 

FORUTSETNING for å kunne lære en hest noe som helst, er at vi er ranghøyere i forholdet vårt til hesten. Mange vil skrike nå og si jeg vil være venn med hesten min! Det kan du, men først må du bestemme.

Og det er her som i alle andre forhold, du skal være en leder ikke sjefe!

Det er det stor forskjell på, og da følger hesten deg gjerne! Gode ledere er kunnskapsfulle, trygge og hjelper sine til å gjøre en bedre «jobb». Det skaper trygghet,tillit og gode forhold for å lære.

 

VÆR EN GOD SJEF

En som bare vil sjefe, som er uforutsigbar og unødvendig grov og dominerende, vil som i arbeidslivet- aldri få det beste ut av sine medarbeidere. En hest som føler seg utrygg, lærer saktere og dårligere enn en som har full tillit til sin rytter.

Det er derfor så viktig at vi gir hesten vår oppgaver han kan mestre og roser den for å gå i riktig retning, selv om ingenting er perfekt enda. Hvis du vil vente med rosen til noe er perfekt- vil det sannsynligvis aldri bli det! En hest som vet at han gjør noe riktig, jobber med glede og motivasjon- og det synes!

La oss utdanne glade hester 😉

Relatert bilde

Mer om utdanningsskalaen kommer i neste blogg.

Var dette interessant for deg? Legg igjen en kommentar under, da vel, så vet jeg hva du vil lese om 😉

Louise!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *