Snarveien til en super SITS!

 

Hvorfor?

  • Du rir bedre
  • Du slipper belastningsskader og spenninger i kroppen
  • Hesten din går bedre
  • Hesten din slipper belastningsskader og spenninger i kroppen som følge av at han prøver å kompensere for dine feil
  • Det ser MYE bedre ut!

Hvordan?

  • ØV!
  • Jobb konsentrert med feilene dine
  • Balanseøvelser på longen
  • Se selv!- speil, video er gode hjelpemidler
  • Øv å føle, innvendig bilde og utvendig realitet er ofte ikke det samme!
  • Utdann hesten din
  • Få hjelp
  • Bli fit- grunnkondis, balanse, kroppskontroll

Riding må forstås som en dialog med hesten. Det er ikke en rein mekanisk bevegelse, der du trykker to ganger med høyre sjenkel og gir etter to cm på tøylene- og så går hesten slik han skal. Det er en samtale mellom hest og rytter, som forutsetter at rytteren også “lytter” til hesten.  Og som alle språk, må det læres,- både av hest og rytter. Grunnen til mange misforståelser, mellom hest og rytter, er nettopp sitsfeil.

Om du sitter skjevt, vil hesten din forsøke å balansere deg ved og gå skjevt i motsatt retning, så ofte er hesten sin “stive” side, egentlig din. Prøv å sitte på en stor ball og bøy deg i høyre side, automatisk vil du skyve vekten din mot venstre. Hvor mange sitter ikke rett over hesten? Bøyer seg innover i volten og skjønner ikke hvorfor hesten alltid driver utover og volten blir for stor….

Så hvordan skal det bli bedre?

Det viktigste er faktisk å øve! Det som er ubehagelig eller vanskelig, unngår vi helst.. men om du aldri sitter ned i trav, så blir du faktisk ikke bedre til det!

En super øvelse som tvinger deg til å bli bedre, er å ri uten stigbøyler. Legg de i kryss over manken, foran salen. Trav og bytt på å ri lett og å sitte ned. Å ri lett er så anstrengende at du synes det er deilig, i forhold å få lov å sitte ned 😉

Det er viktig å heller jobbe intensivt og fokusert med feilene dine og ta pauser innimellom. Ikke hold på så lenge at muskler og kondis gir opp og du får nye sitsfeil p.g.a. det!

Vær bevisst når du rir. Bestemme deg på forhånd hva du vil øve på, og ikke ta alt på en gang. Konsentrer deg f.eks. om hendene og hodet, jobb så med andre ting, f.eks. trav- galopp- overganger og sjekk innimellom at hendene og hodet er der de skal. Ta pauser, skritt, korriger sitsen din, pass på at du sitter i sentrum, rett over hesten din, armer og bein på plass og fortsett. Ha agendaen din om å sitte bedre, i bakhodet, selv om du rir på tur! Rir du skritt i en halv time så konsentrer deg om rett rygg, sjenkler inntil og rolige hender- det du gjør mest av er det som setter seg!

Gjør balanseøvelser,… -er bare for nybegynnere? Nope! Få noen til å hjelpe deg,det blir mye mer effektivt når du kun har deg selv å konsentrere deg om. Du trenger ikke å holde på i timesvis, men legg inn 10 min 3 x uken, og du vil raskt merke forskjell!

Se selv! Du kan bli fortalt 1000 ganger at du må rette deg opp,- men før du ser selv at du faktisk sitter forover bøyd på hesten, kan følelsen din si deg at du allerede sitter rett. Har du speil i ridehallen/banen din, så bruk de! Sjekk hender, rett rygg, sjenkelplasseringen.  Har dere ikke, snakk med klubben og de andre som rir der, kanskje kan det kjøpes…speil koster ikke all verden og er supre for deg som ikke alltid har en ridelærer til å hjelpe deg. En annen mulighet er å få noen til å ta video. Dette bør gjøres innimellom uansett, selv om du har speil. Å se hvordan hesten beveger seg og hvordan du gjør forskjellige ting, helt i ro uten hest, er kjempeinteressant. Det mest effektive er å se videoen kort før du skal ri igjen, da har du klart for deg hva du vil endre.

Føl! Du må øve på å ha riktig følelse, dvs at det ser ut sånn som du føler at det ser ut.  Følg med når du får undervisning og blir rost-DEN følelsen må du lagre, så har du noe å sammenligne med når du rir alene. Øv også på å føle om hesten din “svinger”, om den er avslappet, fornøyd, spent, sint?  F.eks. -ri i skritt og klapp hesten din på halsen med innvendig tøyle, hele innvendig tøyle skal henge slakt… Kjenn etter hvordan hesten slapper av og om skrittet blir bedre, større?  F.eks. – ri trav og sitt ned, gi etter ca 1cm på begge tøylene, ikke la de skli ut av hendene dine men strekk hendene frem. Kjenn etter om hesten kjennes mer fornøyd ut, traver bedre? Du må FØLE det!

Utdann hesten din, la noen som er flink å ri, trene hesten din. Korrigere om noe ikke fungerer eller er skjevt, og lære han nye ting som du kanskje ikke kan selv. En hest som jobber korrekt er MYE bedre å sitte på enn en som trykker vekk ryggen eller går skjevt. Har du en hest som går riktig, vil du selv lære mye raskere og enklere.

Få hjelp , det betyr ikke at du må han en ridelærer alltid, selv om det selvfølgelig er det beste.  Er der flere i stallen din, mor, søster, barn-alle kan du spørre om du sitter rett, om hendene dine er like høye osv. Bruk de du har!

Bli fit, -tren grunnkondisjon, f.eks. sykle, løpe, gå tur,-dette øver også balansen. Tren magemuskler, f. eks. sit-ups, hjelper til å stabilisere sitsen.  Tren kroppskontroll f.eks. Pilates- styrker muskulaturen, forbedrer holdningen, jevner ut om du har ulik muskulatur høyre/venstre, skolerer kroppsfølelsen, forbedrer koordinasjonen, øver pusten og motvirker spenninger.

 

Noen praktiske tips og problemløsninger til slutt…

Er du stiv i bekkenet/hoftene? Problemer med å svinge med? Prøv å ta stigbøylene 1-2 hull kortere. Hvis beinet er for strekt, blir du ubevegelig i hoften. (Enkelte saler med for store kneputer, tvinger faktisk rytteren i feil posisjon).

For svai i ryggen? Ri noen runder i skritt med beina over kneputene før du begynner- dette motvirker svai rygg.

Vansker med å sitte tungt på innvendig seteknoke? Sett deg på en vanlig stol, så langt frem at du føler seteknokene dine. Istedenfor å trykke ned noe, prøv å bare skyve ene hoften frem og kjenn etter hvordan trykket på den knoken øker, gjør det samme på den andre siden. Pass på å sitte rett med resten av kroppen. Du gjør akkurat det samme når du sitter på hesten!

Knekker du inn i hoften i voltene? Prøv å bevisst strekke innsiden din neste gang du rir volte, innvendig skulder skal ikke være lavere enn den utvendige.

Lykke til! Det er bare å øve, den som øver mest blir best!

Snakkes!  Louise

Hva er ditt største sitsutfordring? Del gjerne under!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *