Galopp, forutsetning og tips til forbedring

 

GALOPP, lyst  å galoppere bedre?

Ønsker du deg en hest med stor, rund, aktiv, balansert galopp i «oppover-bakke-stil»?

Er realiteten heller flat, urytmisk, ubekvem, på forparten?

 

Hva er god galopp?

Da må vi først se på , hva er en god galopp? Hva skal vi se etter? Det lønner seg nemlig å se på galoppen før du kjøper hest 😉

God kvalitet, vil si

– taktsikker…3-takt!

-rund, stor, jevn bevegelse

-balansert (fatter hesten riktig galopp, kommer den rundt hjørnene uten å miste balansen, når den løper fritt? Kryssgalopp?)

-er bakbeina aktive og kommer inn under hesten, i galopp?

Galopp og skritt er for meg, de viktigste gangartene, når jeg velger hest. Trav kan vi gjøre mer med og forbedre mye.

En hest med dårlig skritt, kan du gjøre noe med men ikke veldig mye, så naturlig, godt skritt er viktig!

Galopp kan vi forbedre mer enn skritt, men har du en hest med dårlige forutsetninger, vil den aldri kunne bli genial, bare ok….

 

Eksteriør

Jeg ser også på eksteriøret, for det viser seg at en korrekt bygget hest har lettere for å galoppere enn en med dårligere eksteriør.

Så hva er viktig, når vi ser på bygningen?
-Ryggen, bør ikke være for kort (godt muskelsatt er og et pluss)

-Gode vinkler i bakbein og skulder (ikke for steile)

-Hals som er lang nok til å bli brukt som balanserstang

Dette betyr likevel ikke at alle korrekt bygde hester har en super galopp, desverre….. Eller at en med dårligere eksteriør alltid har en dårlig galopp- vi har alltid individuelle variasjoner og det finns alltid noen unntak fra regelen.

 

Rytterens innvirkning

Det positive med galopp er at vi som rytter kan gjøre mye for å forbedre den…

Ulempen er at vi desverre også kan ødelegge mye om vi ikke rir godt nok.

Rytteren må bidra med en myk og lett støtte på bittet, rolig og balansert sits og for å bli virkelig god- må vi ri mot en rettstilt hest, både på bøyde og rette spor.

Det er også viktig at ryttere «tenker fremover» og ikke er redd for tempo. En hest som blir bremset med hånden eller der rytteren sitter og bremser og klemmer med oversjenkel, vil aldri kunne galoppere maksimalt.

 

Sits, balanse og «timing»

Jeg tenker på å skyve innvendig hofte frem for å belaste innvendig seteknoke. Samtidig ser jeg i den retningen jeg vil ri, dette fører til at utvendige skulderen min automatisk følger med hesten sin skulder, fremover.

Hesten skal kjennes litt hul ut, rundt innvendig sjenkel- utvendig sjenkel blir lagt ca en håndbredde bak gjorden. Selve impulsen til galopp kommer vanligvis fra utvendig sjenkel, siden galoppen begynner med utvendig bakbein…men mange hester, særlig de litt sensible, liker ikke så godt trykk her, og da fatter jeg heller galopp med innvendig sjenkel.

Dette er litt smak og behag…eller som Hans Riegler, Overberider hos Spanske Rideskolen i Wien, sa det « teoretisk kan en bruke et hvert signal til galoppfatning, også å dra hesten i øret…».

Bestem deg for innvendig eller utvendig og hold på det ;-), det viktige er at hesten forstår deg.

«Timingen» og samarbeidet av hjelperne; vekt, sjenkel og tøyle er også avgjørende for å få til en god galoppfatning. Jeg vil fatte i det øyeblikket hestens innvendige forbein går frem-ikke når det akkurat har landet, dette gjelder både fra skritt og fra trav.

 

Utdanningsskalaen hjelper oss

Til lenger vi er kommet i utdanningen, til bedre skal galoppen bli!

Særlig de tre første punktene på skalaen, er avgjørende for en god galopp. En stresset og anspent hest, kan ikke  galoppere skikkelig, og det fører ofte til taktfeil.

Til sterkere, smidigere og mer rettstilt hesten er, til bedre og mer uttrykkssterk blir galoppen.

Så alle øvelser som styrker og forbedrer de tre første punktene, bør repeteres og forbedres ofte, for å forbedre galoppen, også.

Har du lyst å lese om utdanningsskalaen for hest? Trykk her http://louisestrand.no/grunnskolen-eller-utdanningsskalaen-for-hester/

 

 

 

Øvelser for å forbedre galoppen

Galoppen og alle andre gangarter, forbedrer seg  av at hesten blir riktig gymnastisert/ trent. En godt trent hest kan du sammenligne med en turner, som trener både styrke, bevegelighet og teknikk for å bli best mulig.

 

1.Overganger, trav-galopp, galopp-trav

Grunnleggende øvelse.

Gå på en storvolte, trav et aktivt trav, hold hesten bøyd rundt innvendig sjenkel og fatt galopp når du rir mot veggen/gjerdet, sånn at du har en begrensning og ikke må holde for mye i innvendig tøyle.

Tenk på å holde litt mer vekt i utvendig tøyle samtidig som du rir bøyen i hesten med innvendig sjenkel.

Selve fatningen og overgangene mellom gangartene er det som hjelper deg videre. Det styrker og gjør hesten mer myk og våken. Det er bedre å galoppere 5 fatninger og kun holde galoppen noen galoppsprang, enn å galoppere bare 1 fatning i 5 runder.

2.Yndlingsøvelse, siden den er super-effektiv

Øke og samle

Når vi øker galoppen , må hesten skyve fra med bakparten, og fremdrift forbedrer også støtten til bittet. I det hesten skal bremse , må den bære mer last med bakparten. Gjør vi dette hyppig og i stadig veksel, styrker vi bakparten ,noe som igjen gjør bevegelsene mer spektakulære.

 

3.Galopp –holdt –rygge -galoppfatning

En nesten lik øvelse som den første, men mer intens og krever mye mer kraft.

Bakparten blir mer belastet og kommer mye mer innunder hesten. (dette er også en øvelse som har blitt brukt for å forberede passage, siden den er ekstremt samlende og øker konsentrasjonen).

Føler du at hesten mister schwung(impulsen) i galoppen- ri en galoppøkning for å friske opp og motvirke stiv rygg.

 

4. Minske og forstørre sirkelen(storvolten)

Denne øvelsen er også super for å få styrke bakparten og få den til å bære mer vekt.

Dette er en øvelse som en kan begynne med i trav, her forbedrer den særlig bøyen i hesten og hjelper deg til å kunne bli lettere i hånden uten at hesten løper fra deg.

I galopp trenger vi å ha begynt å samle hesten noe, for denne øvelsen,  for ikke å risikere å miste bøyningen i kroppen. Vi må også passe godt på at bakbeina trakker rett innunder hesten, ellers slenger den gjerne inn eller ut bakparten i stedenfor å bære mer.

Kjenner du at bakparten «forsvinner», ri en større sirkel igjen, til du har hesten rettstillt,(dvs. bakbeina går i sporene til forbeina), før du prøver igjen.

Prøv å ha et bilde av en bakdelsvending i bakhodet, når du minsker, sånn at forparten vender rundt bakparten (når du blir god, er det plutselig en galoppiruett! ;-))

 

 5. Galoppvolter/ åttetall

Når vi rir små vendinger (volter opp til 8m diameter) ,må hesten gå en mindre omkrets med det innvendige bakbeinet enn det utvendige. For å få det til uten taktfeil, må den vinkle det innvendige bakbeinet sterkere (vi kan forestille oss tilnærmet likt knebøy hos folk), for å være i balanse.  Dette fører til at det bærer mer vekt, og det fører til en styrking av bakparten.

Her er det ekstremt viktig å passe på å jobbe like mye på begge hender og å holde friskt tempo i galoppen.

Kombinerer vi denne øvelsen med et enkelt galoppbytte, dvs. rir neste volte på den andre hånden, forsterker vi treningseffekten (åttetall).

6. Galoppøkning, der du slipper vekk støtten på bittet (Überstreichen)

Mange rir for rolig og nølende, selv i mellom- og sterk galopp. Det blir litt som å kjøre med handbrekket på. Holder vi for mye i tøylene, hindrer vi hesten i å galoppere så godt som den kan.

Et tips for å få av «håndbrekket», er å øke nedover langsiden, samtidig som du fører begge hendene langs halsen fremover, til tøylene henger slakt og uten kontakt, fortsett å galoppere frem 3-4 galoppsprang uten kontakt.

Dette øker hesten lyst til å galoppere og rytteren får en bedre følelse av hvordan galoppen kan være. (Hos hester som liker å bukke i galopp, begynn forsiktig, for så å øke).

Vi forbedrer også balansen,og selvbæring når vi innimellom lar hesten klare seg helt uten hjelp fra hånden.

 

Hvordan kan vi som rytter bli bedre i galopp?

Rir vi bedre, går hesten bedre- så enkelt og så vanskelig…

 

-Sitsøvelser-alltid like populært og effektivt 😉 Bedre balanse, gir bedre sits og vi forstyrrer hesten mindre- noe som fører til at hesten har bedre balanse og derfor galopperer bedre. F.eks. Ri overganger i og mellom alle gangarter- uten stigbøyler!

-Bli lettere i hånden, særlig i og rett etter fatningen. Holder vi for hardt i tøylene, kan ikke galoppspranget bli rundt og hesten vil holde seg fast i ryggen/krysset.

-Gi gass!

– Sitt så rolig du kan, overkroppen skal ikke drive hesten frem.

-Ikke mas med sjenkel, hele tiden. Start, la så sjenkelen kun ligge lett inntil og føle hesten, helt til du trenger mer impuls/tempo, og så driv aktivt igjen.

 

Hva går ofte galt?

Hesten fatter feil galopp.

Hesten løfter seg ut av støtten/ går ikke til tøylen lenger.

Hesten går i galopp som om “håndbrekket er på”.

 

Hva kan vi gjøre?

Sjekk sitsen din hvis hesten ofte fatter feil galopp. Ofte belaster vi feil , f.eks. Vi knekker i hoften i steden for å skyve hoften frem.

Les og tørrtren på hvordan belaste innvendig seteknoke, og sjekk at skuldrene dine er på en linje. Se på bildet over, så ser du at innvendig skulder kommer dypere når vi knekker i hoften. Husker du på å strekke innsiden din, motvirker det knekk i hoften!

Det er også lurt å fatte galoppen på kortsiden av ridebanen, sånn at du har en begrensing utvendig. Tenk også på å ha litt mer vekt/støtte på utvendig tøyle.

Går ikke hesten frem i galopp? For å løsne “håndbrekket”, prøv å sitte i lett, avlastende sits og øk fremover. Strekk fremm begge hender til tøylene henger i en bue og fortsett å ri frem.

Hvis galoppen blir mye bedre i lett sits, er det et tegn på at hesten bør rides mer bøy og tøy i en dypere rundere form, for å styrke musklene og bli mer bevegelig og avslappet. ( sjekk de 3 første trinnene i utdanningsskalaen, igjen).

 

Systematisk trening

Vi må alltid se det vi jobber med som en del av helheten, ikke som en isolert oppgave. Alle øvelser som styrker hesten, gjør den mer bevegelig og  forbedrer ettergiften vil også forbedre galoppen.

Og har vi jobbet godt i galopp, f.eks. med de øvelsene over, vil vi ikke bare forbedre galoppen på sikt, men hele hesten!

Lykke til, i full galopp!

Louise!

 

Vet  du om noen som kunne ha glede av å lese bloggen? Da blir jeg kjempeglad om du deler! 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *